assalamualaikum,,,,
hari ini ana kene buat keje falsafah...ini kerja kumpulan .ana dapat tajuk kecilnye ni la....agak susah sbb kebnyakn cntoh dalam bahasa indon...jadi ni ada ayat2 yg ana buat sendiri....
bolehla dijadikan rujukan sekalian ...tapi andai salah,,tlong betulkn ye...
Ideologi
materialism
Istilah materialism
adalah suatu ungkapan yang tidak asing di telinga kita. Terlebih lagi para
mahasiswa yang telah banyak bergelut dalam bidang pemikiran.
Definisi
sebenar materialism adalah pahaman yang hanya bersandar pada material (ma’dah)
yang tidak meyakini apa yang ada di balik alam ghaib. Hal ini secara otomatis
menafikan adanya tuhan sebagai pencipta alam. Menurut fahaman ini, alam beserta
isinya berasal daru satu sumber iaitu material (ma’dah). Pemikiran ini sama
halnya seperti atheism dalam bentuk dan substansinya yang tidak mengakui adanya
Tuhan secara mutlak. Fahaman ini menolak agama sebagai hokum kehidupan manusia.
Pada akhirnya, pemikiran ini melahirkansatu ideologi bahawa hukum adalah apa
yang boleh diterima akal. Walhal kita mengetahui bahawa hasil pemikiran manusia
bersifat relatif.
Antara lima
ciri dasar fahaman materialisme ini adalah segalan yang ada (wujud) berasak
dari satu sumber wahyu (ma’dah) ,tidak meyakini adanya alam ghaib, menjadikan
pancaindera sebagai satu –satunya lat mencapai ilmu, memposisikan ilmu sebagai
pengganti agama dalam peletakan hukum , menjadikan kecondongan dan tabiat
manusia sebagai akhlak.
Jika diamati
dengan baik, materialism ini terasnya adalah sekularisme. Sekularisme adalah fahaman
yang menolak campur tangan kuasa ghaib dalam kehidupan manusia. Dari fahaman
inilah lahirnya fahaman meterialisme. Dalam ideologi ini, terdapat beberapa
aliran iaitu, materialisme mekanik, merialisme metafizik, materialisme
dialektis, dan materialism historis.
Antara tokoh
pemikir materialism ialah Karl Marx, yang menyatakan bahawa setiap zaman ,system
produksi merupakan hal yang fundamental. Kedua, Thomas Hobbes yang menyatakan
materilisme menyangkal adanya jiwa atau
roh kerana keduanya hanyalah pancara daripada material. Dapat dikatakan juga
bahawa materialisme menyangkal adanya ruang mutlak lepas dari barang material. Tokoh
ketiga ialah Homby yang menyatakan materialism adalah teori,kepercayaan
sahaja.tokoh terakhir ialah Van Der Welj yang menyatakan materialisme ini
terdiri atas suatu aglomerasi atom-atom yang di kuasai oleh hukum-hukum fizikal
kimia. Bahkan terbentuknya manusia sejagat dimungkinkan berasal dari himpunan
atom-atom tertinggi. Apa yang dikatakan,jiwa, atau roh sebenarnya hanya
setumpuk fungsi kegiatan dari otak yang bersifat sangat organic material.
Pada abad
ini kita dapat lihat bahawa, ilmu dan teknologi berkembang begitu pesat sekali.
Yang dulu hanya ada surat dan telefon kabel kini berkembang menjadi telefon
bimbit, “laptop”, “tablet pc” , dan sebagainya. Hal ini membawa kepada
meningkatnya materialisme dalam kalangan masyarakat terutamnya anak muda di Malaysia
ini. Begitu banyak hal lain yang akan ikut terpengaruh akan perkembangan alat
alat ini antaranya ilmu yang tidak berfaedah dan juga jenayah teknologi. Antara
kesan ideology ini ialah pertamanya meningkatkan jurang perbezaan antara
masyarakat. Kedua mengabaikan sifat kemanusiaan. Apa yang ada dalam jiwa
pencinta materialisme ini adalah kebendaan semata-mata. Selain itu, akan
meningkatnya jenayah dalam masyarakat kita.
Pada pendapat
pendirian kami, ideologi materialism ini perlu kita atasi dengan pelbagai
agenda untuk mengembangkan potensi remaja hari ini. Sememangnya kita
mengimpikan remaja yang mempunyai kekuatan untuk menonjolkan gaya hidup murni dan menolak segala anasir negative,
serta bentuk penjajahan yang cuba merosakkan sistem hidup remaja masa kini. Perkara
ini hanya mungkin akan berlaku dengan pembinaan nilai baru dalam kehidupan
mereka. Antara cadangan yang dapat digunakan untuk membangunkan semula jati
diri remaja hari ini ialah keyakinan pada islam. Kita perlulah berbalik kepada
teras yang telah dibekalkan iaitu al-quran dan sunnah. Selain itu perlu adanya
penyatuan hidup dalam Jemaah , tampung menampung dalam memperbaiki kelemahan
dan cakna terhadap masalha yang menimpa orang lain. Ini bagi mengelakkan sifat
pentingkan diri ataupun lebih dikenali dengan ‘ananiah’.
minggu ini mcm bNyak pulak keje...mentg2 dah nk habis sem kan...awal sem hari tuh x de plak nk bagi keje...nasib2...ape pon ana nak jugak balik...
nk jugak...
No comments:
Post a Comment